نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

2 دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

پژوهش حاضر به تحلیلِ گفتمانِ استعارة­ مفهومیِ عشق، بر پایة رویکرد پیکره‌ایِ تحلیلِ انتقادیِ استعاره (Charteris-Black, 2004) در ترانه­های فارسی، با مضامین عاشقانه و اجتماعی می­پردازد. بر این مبنا، این مقاله می­کوشد تا دریابد استعاره­های مفهومی عشق در گفتمان ترانه­ های عاشقانه و اجتماعی چگونه طبقه ­بندی می­شوند و مفهوم ­سازی استعاری عشق در گفتمان‌های عاشقانه و اجتماعی نیز چه تفاوت­هایی با یکدیگر دارند. حجمِ نمونه، مشتمل بر 150 ترانه است (75 ترانه در هر ژانر) که با روش­های پیکره­ای و رایانه­ای، از پیکره ترانه­ های فارسی معاصر -که شامل 1000 ترانه (177377 واژه) است، (Amiri, 2016) انتخاب شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در ۲۱۹ مورد کاربردِ استعاری عشق، استعاره‌های هستی‌شناختی (۱۱۹ مورد)، ساختاری (۹۸ مورد) و جهتی (۲ مورد) به ترتیب بیشترین تا کمترین رخ‌داد را داشته‌اند. همچنین دو کلید مفهومیِ عشق وحدت است و عشق نیرو است شناسایی گردیدند. میزان رخ‌داد انواع استعاره‌های مفهومی عشق، در ترانه‌های عاشقانه در کلید استعاری عشق وحدت است، در تمامی موارد بیشتر از ترانه‌های اجتماعی به دست آمد. در کلید مفهومیِ عشق نیرو است، رخ‌داد استعاره‌های مفهومی [عشق انگیزه / عذاب / درمانگر است] در ترانه‌های اجتماعی بیشتر از ترانه‌های عاشقانه بود. یافته­ های به­ دست­ آمده از آزمونِ آماری یومان ویتنی بر داده­های پژوهش، نشان داد که تفاوت رخ‌داد استعاره‌های عشقِ سوزاننده، انگیزه و سفر گیاه است و نیز کلید استعاریِ عشق وحدت است، در دو گفتمان در سطح P

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Critical Analysis of LOVE Metaphor in Persian Lyrics: a Corpus-Based Approach

نویسندگان [English]

  • Atoosa Rostambeik 1
  • Mohammad Aref Amiri 2

1 Department of Linguistics, Institute for humanities and cultural studies

2 Department of Linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies

چکیده [English]

This article is aimed at investigating different representations of “Love” in Persian Lyrics of Pop songs through identifying, classifying, and analyzing the conceptual metaphors of “Love”. “Love” as an abstract concept has always been an interesting subject in anthropological, sociological, and psychological studies mostly focusing on defining “love” in the best way. Protasi (2008) believes that Love can be considered as Eros which is defined as passionate love for someone. In Moein Encyclopedic Dictionary, “Love” is defined as “loving someone passionately, great attraction, and pleasure”. “Platonic Love” is another term mentioned under the same entry which is considered “loving someone without any physical attraction”. From a linguistic point of view, different ways of conceptualizing “Love” have been studied in the domain of emotions and human relations in recent years. According to Kövecses (2007, p. 2-9) basic emotions category includes love, joy, sadness, anger, and fear in most languages and cultures although there may be some minor differences among them. Conceptual metaphors and their roles in the category of concepts of emotions can be culture specific. Therefore, it is important to find out whether these conceptual metaphors form social models of emotions, or social models are just represented through these metaphors. Kövecses believes that both happen in languages.

     

1. Theoretical framework

In this research corpus-based critical metaphor analysis has been applied as the theoretical framework. The theory of conceptual metaphor which has received so much attention in recent years is used to identify the metaphors. Cognitive linguistics which is focused on human neural system and how it affects language and cognition has not paid that much attention to the role of socio-cultural factors and how they are related to discourse until recent years. Lee (2016) believes that by critical metaphor analysis, the speaker’s implicit intentions and the hidden power relations can be revealed. On the other hand, critical discourse analysis deals with social problems, and aims at discovering the ideologies in the discourse. In this research the corpus-based critical metaphor analysis is based on the methodology introduced by Charteris-Black (2004). Metaphor analysis typically proceeds by collecting linguistic metaphors, generalizing from them to the conceptual metaphors and then using the results to suggest understandings or thought patterns which construct or constrain people’s beliefs and actions (Cameron & Low, 1999, p. 80). These stages are a lot similar to three phases introduced in Fairclough (1995, p. 6) including identification, interpretation and explanation. Charteris-Black (2004) introduced three terms: conceptual key is a statement which resolves the semantic tension of a set of conceptual metaphors by showing their relationships; conceptual metaphor is a statement that resolves the semantic tension of a set of metaphors by showing their relationships, and metaphor which is a linguistic representation resulted from a change in the usage of a word or phrase from an expected context or domain to another unexpected domain or context, a change that creates semantic tension. Those instances that have metaphoric usage according to this framework are searched as keywords in the corpus and analyzed quantitatively. In the second phase which is qualitative, the context of the keywords is checked in the corpus to find out whether the keywords have a metaphoric or literal usage. In the next phase, it is tried to connect metaphors to the cognitive and pragmatic factors related to their usage.

 

2. Methodology

This research is a corpus-based discourse study, and aims at the critical analysis of love metaphor in the corpus of Persian lyrics in love and social Pop songs according to “Corpus Approach to Critical Metaphor” (Charteris-Black, 2004) in order to find out the significant differences between the metaphoric representations of love in these two genres. So, the method is a descriptive-analytic one. The analysis is based on the conceptual metaphors which were classified as structural, ontological and orientational metaphors. The research hypotheses are as follows: Conceptual metaphors of love in both genres can be classified into structural, ontological and orientational categories. The ways of conceptualization of love in structural, ontological and orientational metaphors show quantitative and qualitative significant differences in love and social lyrics.

 

3. Results and discussions

The sample consists of 150 lyrics (75 lyrics in each genre) which have been selected using corpus and computational methods from the corpus of contemporary Persian pop Lyrics consisting of 1000 lyrics (177377 words) (Amiri, 1395). 219 metaphors were analyzed. Findings show that ontological (N: 119), structural (N: 98) and orientational (N: 2) had the most and the least frequencies. Two conceptual keys, LOVE IS UNITY, and LOVE IS FORCE were identified. The occurrence of all metaphors of LOVE IS UNITY in love lyrics is higher than social lyrics and in LOVE IS FORCE conceptual key LOVE IS MOTIVE/ HEALER/ TORTURE is higher than in love lyrics. Statistical analysis shows that the difference between two genres in the LOVE IS UNITY conceptual key and LOVE IS BURNING/ CAUSE/ JUERNEY/ PLANT conceptual metaphors is significant (P

کلیدواژه‌ها [English]

  • love metaphor
  • Persian lyrics
  • critical analysis
  • corpus analysis

افراشی، آزیتا (۱۳۹۵).  مبانی معناشناسی شناختی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

امیری، محمد عارف (‍۱۳۹۵). تحلیل گفتمان پیکره‌یار ترانه‌های فارسی: رهیافتی انتقادی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

آیینه­وند، بهزاد (۱۳۹۰). بررسی انتقادی-شناختی پدیدۀ استعاره در گفتمان سیاسی ایران. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

پورابراهیم، شیرین، بلقیس روشن و مهدیه عابدی (۱۳۹۶). «استعاره‌های مفهومی عشق در زبان شعر و زبان روزمره (رویکرد تطبیقی)». شعر پژوهی. شمارة ۳۲. صص ۴۹-۶۶.

پورابراهیم، شیرین و مریم­سادات غیاثیان (۱۳۹۲). «بررسی خلاقیت‌های شعری حافظ در مفهوم‌سازی عشق»، نقد ادبی. سال ۶. شمارة ۲۳. صص ۵۹-۸۲.

داد، سیما. (۱۳۷۵). فرهنگ اصطلاحات ادبی. چ 2. تهران: مروارید.

رضاپور، ابراهیم (۱۳۸۹). رویکردهای پیکره­ای به تحلیل انتقادی استعاره، چارتریس–بلک، انتشارات پالگریو مک­میلان، 272 صفحه. زبان و زبان شناسی. دورة 6. شمارة 12. صص 173-179.

رضی، احمد؛ فائقه عبدالهیان. (1392). «ترانه‌سرایی در ایران پس از پیروزی انقلاب». پژوهش­نامه ادب غنائی. دورة ۱۱. شمارة ۲۰. صص ۱۰۳-۱۲۰.

زرقانی، سید مهدی، محمدجواد مهدوی و مریم آیاد (۱۳۹۳). «تطور استعارۀ عشق از سنایی تا مولانا». ادبیات عرفانی. دورة 6.  شمارة 11. صص 43-79.

شریفی مقدم، آزاده، مریم آزادی­خواه و وحیده ابوالحسنی زاده (1396). «مقایسة استعاره­ های مفهومیِ غم و شادی در اشعار پروین اعتصامی». زبان­پژوهی. زیر چاپ.

شمیسا، سیروس. (۱۳۸۶). سیر رباعی در شعر فارسی. تهران: علم.

فاروقی هندوالان، جلیل اله و سیده ناهید حسینی (۱۳۹۳). «بررسی استعارۀ هستی‌شناختی در کارآواهای خراسان جنوبی». زبان و ادبیات فارسی. سال 22. شمارة 76.  صص 71-88.

گلشائی، رامین، ارسلان گلفام، سید مصطفی عاصی و فردوس آقاگل­زاده (۱۳۹۳). «ارزیابی پیکره­ بنیاد مفروضات نظریۀ استعارۀ مفهومی: بررسی موردی استعارۀ «بحث به‌مثابه جنگ» در زبان فارسی». جستارهای زبانی. دورة 5. شمارة 1 (پیاپی 17). صص 223-247.

هاشمی، زهره؛ قوام، ابوالقاسم (۱۳۹۲). «نگرش احمد غزالی به عشق بر بنیاد نظریه استعارۀ شناختی». ادب پژوهشی. شمارة 26. صص 49-71.

References

Afrashi, A. (2016). Introducing cognitive semantics. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies [in Persian].

Amiri, M. A. (2016). A corpus-assisted discourse analysis of Persian lyrics: a critical approach (Master's thesis). Institute for Humanities and Cultural studies, Tehran, Iran [in Persian].

Ayineh Vand, B. (2012). Critical-cognitive study of metaphor in Iran’s political discourse (Master's thesis). University of Isfahan, Isfahan, Iran [in Persian].

Cameron, L., & Low, G. (1999). Researching and applying metaphor. Cambridge: Cambridge University Press.

Charteris-Black, J. (2004). Corpus approaches to critical metaphor analysis. Berlin: Springer.

Charteris-black. J. (2010). Corpus approaches to critical metaphor analysis. New York: Palgrave MacMillan. Translated by Ebrahim Rezapour. Language and Linguistics, 6 (12), 173-179 [in Persian].

Dad, S. (1996). A dictionary of literary terms. Tehran: Morvarid [in Persian].

Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis. The critical study of language. London and New York: Longman.

Faroughi, J., & Hosseini, N. (2014). A study of the ontological metaphors in the songs of southern Khorasan. Persian language and literature, 22 (76), 71-88 [in Persian].

Gavelin, E. (2016). Conceptual metaphors: a diachronic study of LOVE metaphors in Mariah Carey's song lyrics. [Online]:

    

Ghavam, A., & Hashemi, Z. (2014). Ghazzāli’s viewpoint on love based on cognitive metaphor theory. Journal of Adab Pazhuhi, 7(26), 49-71 [in Persian].

Golshaie, R., Golfam, A., Assi, S., & Aghagolzadeh, F. (2014). A corpus-based evaluation of conceptual metaphor theory’s assumptions: the case of “ARGUMENT IS WAR” metaphor in Persian. Language Related Research, 5(17), 223-247 [in Persian].

Guo, S. (2013). Metaphor studies from the perspective of critical discourse analysis: a case study of business acquisition. Theory and Practice in Language Studies, 3(3), 475.

Harpela, J. (2015). Metaphors of love in the lyrics of Kylie Minogue (M.A. thesis). University of Oulu, Oulu, Fenland.

Ketonen, O. (1984). Rakkauden käsitteestä. In E. Saarinen, L. Alanen, & I. Niiniluoto (Eds.),
Rakkauden filosofia (pp. 9-17). Porvoo, Helsinki and Juva: Werner Söderström.

Kövecses, Z. (1995/2007). Language and emotion concepts. In Series A: General and Theoretical Paper No. 350. [Online]:

         <http://www.linse.uni-due.de/laud-downloadliste/articles/language-and-emotion-concepts.html>

Kovecses, Z. (2010). Metaphor: a practical introduction. Oxford: Oxford University Press.

Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh, the embodied mind and
its challenges to Western thought .
New York: Basic Books

Lakoff, G., & Johnson, M. (2003). Metaphors we live by (2nd ed.). Chicago: University of Chicago Press.

Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by (first ed.). Chicago: University of Chicago Press.

Li, W. (2016). Rethinking critical metaphor analysis. International Journal of English Linguistics, 6 (2), 92- 98.

López, M. D. L. Á. N. (2010). An approach to Pablo Neruda's love metaphors through cognitive poetics (PhD thesis), University of Edinburgh, Edinburgh, Scotland, United Kingdom. 

Montgomery, M., Durant, A., Fabb, N., Furniss, T., & Mills, S. (2007). Ways of reading: Advanced reading skills for students of English literature. London: Routledge.

Pour Ebrahim, S., & Ghiasian, M. (2013). An analysis of poetic creativity of Hafiz in conceptualization of LOVE. Literary Criticism, 6 (23), 59-82 [in Persian].

Pour Ebrahim, S., Roshan, B., & Abedi, M. (2017). LOVE conceptual metaphors in Persian poetic and ordinary language (a comparative approach). Poetry Studies, 9 (2), 49-66 [in Persian].

Protasi, S. (2008). A necessary conflict: Eros and Philia in a love relationship. Nordicum-Mediterraneum, 3(1), 68-97.

Razi, A., & Abdollahian, F. (2013) Songwriting in Iran after the victory of the Islamic revolution. Journal of Lyrical Literature Researches, 11 (20), 103-120 [in Persian].

Shamisa, S. (2007). Ruba'i in Persian poetry. Tehran: Elm [in Persian].

Sharifi Moghadam, A., Azadikhah, M., & Abolhasani, V. (2018). Comparison between sadness and happiness conceptual metaphors in the songs of Parvin Etesami. Zabanpazhuhi, 11 (30), 4. Online Published [in Persian].

Tran, T. T. T. (2011). The semantics of metaphors of love in English and Vietnamese songs (PhD thesis), University of Danang, Da Nang, Vietnam.

Van Dijk, T. A. (1993). Principles of critical discourse analysis. Discourse & Society, 4 (2), 249-283.

Zarghani, S. M., Mahdavi, M. J., & Ayad, M. (2015). Transformation of metaphor of love from Sanai to Rumi. Adabiat Erfani, 6 (11), 43-80 [in Persian].