نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

بررسی ارتباط بین پردازش عبارات اصطلاحی با قابلیت نظام شناختی‌اجرایی و پردازش معناشناختی در بیماران آلزایمر فارسی‌زبان*
 
امید آزاد[1]
تاریخ دریافت: 21/2/93
تاریخ تصویب: 1/4/93
 
 چکیده
 عبارت اصطلاحی حوزة مطالعاتی بسیار مناسبی برای کنکاش در دو مورد از بنیادی‌ترین اختلالات بیماری آلزایمر یعنی نقصان معنایی بیماران آلزایمر و اختلال نظام شناختی‌اجرایی آنها قلمداد‌ می‌شود. در این پژوهش، توانایی 5 بیمار آلزایمر فارسی‌زبان در درک 30 عبارت اصطلاحی آشنا، غیر‌مبهم و شفاف با یک گروه 10 نفرة طبیعی که همگی فارسی‌زبان و در گسترة سنی و تحصیلات همانند قرار ‌داشتند، از طریق اجرای آزمون‌های توضیح شفاهی و گزینش اجباری مورد بررسی قرار‌گرفت. همچنین،از طریق اجرای آزمون‌های زبانی درک واژگانی و روانی معنایی، قابلیت زبان‌شناختی آزمودنی‌ها مورد بررسی قرار‌گرفت و با برگزاری آزمون‌های ترسیم ساعت و استروپ رنگ، قابلیت نظام شناختی‌اجرایی بیماران به ‌محک‌آزمون‌گذاشته ‌شد. یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر عملکرد ضعیف بیماران آلزایمر در درک اصطللاحات بود. عملکرد ضعیف بیماران در آزمون شناختی، آزمون زبانی روانی معنایی و آزمون نظام شناختیاجرایی از یک سو و ارتباط بین عملکرد آزمودنی‌ها در آزمون شناختی، روانی معنایی و نظام شناختی‌اجرایی با نتایج آزمونهای درک اصطلاح از سویی دیگر، نشان داد که مجموعهای از اختلالات در حوزة پردازش معنایی، نظام شناختیاجرایی و قابلیتهای شناختی موجب ضعف عملکرد بیماران در درک عبارات اصطلاحی میگردد. بر ‌این ‌اساس، می‌توان نتیجه‌ گرفت که پردازش عبارات اصطلاحی در افراد سالم از ماهیتی چند‌وجهی برخوردار است.
 
واژه‌های کلیدی: آلزایمر، نظام شناختی‌اجرایی، آزمون استروپ رنگ



* از مدیریت و پرسنل زحمتکش انجمن آلزایمر ایران و سرای مهر ساری که در اجرای این پژوهش همکاری صمیمانه با اینجانب داشتند، صمیمانه سپاسگزارم.
[1] دکتری زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران؛ oazad62@atu.ac.ir
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Idiom Processing in Persian-speaking Alzheimer’s Patients

نویسنده [English]

  • Omid Azad

Allame

چکیده [English]

In this research, the ability of five Persian-speaking Alzheimer's patients in processing 30 familiar, transparent, non-ambiguous idioms with 10 control subjects who were matched with Alzheimer's patients with respect to age and education has been investigated via oral explanation and force choice tasks. Furthermore, subjects' linguistic abilities were assessed using lexical comprehension and semantic fluency tasks and their executive system ability was investigated through stroop color and clock drawing tasks. The results show patients' deficit in idiom comprehension. The weak performance of patients in cognitive and semantic fluency tasks and the relation between cognitive, executive, and idiom comprehension tasks highlight that a set of semantic, executive and cognitive variables affect patients' performance in idiom comprehension. Subjects' tendency in interpreting literal meaning of idiom is in accord with those models of idiom processing as Idiom List Hypothesis of Borbrow and Bell ( 1973) or The Configuration Hypothesis of Cacciari and Tabossi (1988) which emphasized on the initial processing of idioms  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Alzheimer’s
  • executive system
  • Idiom List Hypothesis

منابع

 نجفی، ابوالحسن (1378). فرهنگ فارسی عامیانه. تهران: انتشارات نیلوفر.

Appel, Julian, Andrew Kertesz & Michael Fisman ‌ (1982). "A Study of Language                                                     Functioning in Alzheimer’s Patients". Brain and Language. 17. pp. 147-152.

Baron, Ida Sue (2004). Neuropsychological Evaluation of the Child.UK: Oxford University Press.

Borbrow, Samuel & Susan Bell (1973). "On Catching on to Idiomatic Expressions". Memory and Cognition. 1. pp. 343-346.

Cacciari, ‌ Cristina & Maria Chiara Levorato (1998). "The Effect of Semantic Analyzability of Idioms in Metalinguistic Tasks". Metaphor and Symbol. 13. pp. 159-177.

Caramelli, Paulo, Lessa Mansur & Ricardo Nitrini (1998). "Language and Communication Disorders in Dementia of Alzheimer’s Type". Handbook of Neurolinguistics. B. Stemmer & H. A. Whitaker (eds.). pp. 463-473.

Chapman, Sandra Bond, Amy Peterson Highley & Jennifer L. Thompson (1998). "Discourse in Fluent Aphasia & Alzheimer’s Disease". Journal of Neurolinguistics. 11(1-2). pp. 55-78.

Chapman, Sandra Bond, Hanna K. Ulatowska, Lisa R. Franklin, Angela E. Shobe, Jennifer Thompson & Donald‌ McIntire (1997). "Proverb Interpretation in Fluent Aphasia and Alzheimer’s Disease: Implications beyond Abstract Thinking". Aphasiology. 11. pp. 337-350.

Croot, Karen, John R. Hodges, John Xuereb & Karalyn Patterson ‌ (2000)."Phonological and Articulatory Impairment in Alzheimer's Disease: A Case Series". Brain and Language.75. pp. 277–309.

Demeter, Paula (2009). Comprehension of Ambiguous Idioms by Individuals with Early-Stage Alzheimer’s Disease. M.A Thesis. New Jersey: William Patterson University.

Fuste-Herman, Belinda (2008).Idiom Comprehension in Bilingual and Monolingual Adolescent.Ph.D. Dissertation. University of South Florid.‌ Retrieved January 15, 2013 from

        

Gibbs, Raymond (1991). "Semantic Analyzability in Children’s Understanding of Idioms". Journal of Speech and Hearing Research. 34. pp. 613-620. 

Gibbs, Raymond & Herbert Colston (2007). "Figurative Language". Handbook of Psycholinguistics. M. Traxler & M. Gernsbacher (eds.). London: Elsevier. pp. 1191–1196.

Gibbs, Raymond & Herbert Colston . (2012). Interpreting Figurative Meaning. Cambridge: Cambridge University Press.

Hill, Carrie (2007). Alzheimer’s disease: Communication Strategies. The Magellan Group Company, LLC. Retrieved January 15, 2013 from

         

Kempler, Daniel (1995)."Language Changes in Dementia of the Alzheimer Type". Dementia and Communication: Research and Clinical Implications. R. Lubinsky (ed.).pp. 98–114.

Kempler, Daniel, Diana Van Lancker & Stephen Read (1988)."Proverb and Idiom Comprehension in Alzheimer’s Disease and associated Disorders". Alzheimer Disease and Associated Disorders. 2(1). pp. 38-49.

Miyake, Akira, Naomi P. Friedman, Michael J. Emerson, Alexander H. Witzki, A. Howerter, Tor D. Wager (2000). "The Unity and Diversity of Executive Functions and their Contributions to Complex Frontal Lobe Tasks: A Latent Variable Analysis". Cognitive Psychology. 41. pp. 49–100.

Murdoch, Bruce E., Helen J. Chenery, Vicki Wilks & Richard Boyle (1987). "Language Disorders in Dementia of the Alzheimer Type". Brain and Language. 31. pp. 122-137.

Orange, J. B. & Elen Ryan (2000). "Alzheimer's Disease and other Dementias and Patient-physician Communication". Clinics in Geriatric Medicine: Communication between Older Adults and their Physicians. R. Adelman and M. Greene (eds.). 16(1). pp. 53-173.

Papagno, Costanza (2001). "Comprehension of Metaphors and Idioms in Patients with Alzheimer' Disease: A Longitudinal Study". Brain. 24. pp. 1450-1460.

Papagno, Costanza, Federica Lucchelli, Silvia Muggia & Silvia Rizzo (2003)."Idiom Comprehension in Alzheimer’s Disease: The Role of The Central Executive". Brain. 126. pp. 2419-2430.

Papagno, Costanza & Alesandra Caporalli (2007). "Testing Idiom Comprehension in Aphasic Patients: the Effect of Task and Idiom Type". Brain and Language. 10. pp. 208-220.

Papagno, Costanza & Cristina Cacciari (2010). "The Role of Ambiguity in Idiom Comprehension: The Case of a Patient with a Reversed Concreteness Effect". Journal of Neurolinguistics. 23(6). pp. 631-643.

Pekkala, Seija (2004). SemanticFluency in Mild & Moderate Alzheimer’s Disease. Helsinki: University of Helsinki. Retrieved January 15, 2013 from

        < http: // ethesis.helsinki.fi//.htm>

Rassiga, Cecilia, Federica Lucchelli, Franca Crippa & Costanza Papagno (2008). "Ambiguous Idiom Comprehension in Alzheimer’s Disease". Journal of Clinical & Experimental Neuropsychology. 31(4). pp. 1-10.

Sadock, Benjamin (2007). Kaplan & Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences, Clinical Psychiatry.10th ed. Philadelphia, PA: Li‌ppincott Williams & Wilkins.

Storandt, Martha (2008). "Cognitive Deficits in the Early Stage of Alzheimer’s Disease". Current Directions in Psychological Science. 17(3). pp.198-202.